תופעה: מוכרים את המחלה לגוי, איך עושים זאת? צפו

ו. ה'משנה הלכות' (חי"ב ס' תעא) פסק שאסור למכור חולי לישראל, דאסור לאדם לחבול עצמו, וממילא יש איסור לקונה לקנות חולי, וע"י שמקנה לו את חוליו עובר על 'לפני עור לא תתן מכשול'. אבל לעכו"ם מותר
דוד קליגר 12 Comment on תופעה: מוכרים את המחלה לגוי, איך עושים זאת? צפו

בימים האחרונים פנו בני משפחתו של חולה אל אחד המקובלים בירושלים לאחר השתלה של מח העצם שלא הצליחה, בשאלה מה עוד ניתן לעשות לרפואתו, הרב ציווה להם למכור את המחלה לגוי • לשאלתינו האם אין בזה חילול ה' הפנה אותנו בן ישראל לכתבה שעלתה באתר 'דרשו'

ו. ה'משנה הלכות' (חי"ב ס' תעא) פסק שאסור למכור חולי לישראל, דאסור לאדם לחבול עצמו, וממילא יש איסור לקונה לקנות חולי, וע"י שמקנה לו את חוליו עובר על 'לפני עור לא תתן מכשול'. אבל לעכו"ם מותר
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

בימים האחרונים פנו בני משפחתו של חולה אל אחד המקובלים בירושלים לאחר השתלה של מח העצם שלא הצליחה, בשאלה מה עוד ניתן לעשות לרפואתו, הרב ציווה להם למכור את המחלה לגוי. אחיו של החולה חברו של הזמר אבי בן ישראל פנה לאבי בבקשה שיעזור לו, אבי הזמין לביתו את אבו עלה, ערבי מקלקיליה אותו הוא מכיר בעקבות שיפוץ שהוא עשה לו בביתו ומכר לו את המחלה ב-600 ש"ח.

לשאלתינו האם אין בזה חילול ה' הפנה אותנו בן ישראל לכתבה שעלתה באתר 'דרשו' שם מביא ר' חנניה צ'ולק את המקורות לדבר זה:

להקנות חולי לאחר:

א. ב'ספר חסידים' (ס' תמ"ה) הובא מעשה באדם חולה שהגיע עד שערי מוות, והיה שם אחד שאמר בבדיחותא לחולה: תמכור לי החולי שלך. א"ל החולה: אם תתן לי כך וכך ממון, אמכור לך החולי. א"ל: אתן לך. מיד עמד החולה ושב לאיתנו, וזה שהתבדח חלה ומת תחתיו.

ב. כן הביא החיד"א ('ברית עולם'): שמעתי מאדם גדול שראה גוי שמכר החולי, והמוכר נתרפא, והקונה נלכד בחולי".

ג. בנו של ה'שער אפרים' (בהקדמה על 'שער אפרים') סיפר, שהייתה מגיפה קשה (בשנת תל"א) שרבים חללים הפילה, ובין המתים היה גם בנו של אביו. בתוך ז' ימי האבלות, נחלה גם בנו השני. כששמע ה'שער אפרים' שנחלה גם בנו השני, התעטף בטליתו, וכפיו פרושות לשמים בתחינה ובקשה, ואמר: "אנא ה', יהי נפשי תחת נפש בני ידידי יחידי, בן זקונים הוא לי, הקשיבה נא ועשה, מי יתן מותי תחתיך בזכות יצחק אבינו הנעקד כשה". והנה בעוד שהיה עומד ומתפלל, החל הבן להתרפאות עד ששב לאיתנו, וה'שער אפרים' נחלה ויגווע ויאסף אל עמיו.

ד. בשו"ת 'חתם סופר' (יו"ד ס' שלט) נשאל מאחד על דבר כהן שיש לו חולי נכפה, ונמצא בספר שיש לזה תרופה שיתן החולה את ידו ליד ערל מת, ויאמר לחש: "קח ממני החולי שאינו מזיק לך, ולי אתה מטיבו", וכבר ניסה אחד רפואה זו ונתרפא. והתירו ה"חתם סופר".

ה. מנהג מכירת חולי עם החמץ – בפרוס חג הפסח בכל שנה, יש שנהגו להוסיף בשטר מכירת חמץ: "הריני מוכר ומקנה לגוי כל חולי ומחלה שיש לי ולבני ביתי".

ו. ה'משנה הלכות' (חי"ב ס' תעא) פסק שאסור למכור חולי לישראל, דאסור לאדם לחבול עצמו, וממילא יש איסור לקונה לקנות חולי, וע"י שמקנה לו את חוליו עובר על 'לפני עור לא תתן מכשול'. אבל לעכו"ם מותר.

ז. כשנשאל רבי חיים קנייבסקי שליט"א אודות מה שכתבו באחרונים שאפשר למכור מחלה לגוי עם החמץ, וסיפרו לו שיש נוהגים כן במכירת חמץ, שכותבים בשטר המכר שמוכרים לגוי גם כל חולי וכל מכה, ושאלתיו מה נעשה אחרי הפסח כשחוזרים וקונים את החמץ מהגוי, היכן הולכת המחלה אז, והשיב שאין אנו לוקחים בחזרה את המחלות, רק את החמץ בלבד, ושאלו אם יכולים לעשות כן, והשיב שיכולים לעשות כן בלי חשש.



12 תגובות

מיין תגובות
  1. 12

    זה ידוע ומוכר
    מעניין מאוד מה יהיה עוד כמה חודשים, שהמשפחה תספר לנו שהילד הבריא

  2. 11

    אין קניין כתק"ח שזה אומר סודר שטר.

    סתם חובבני, למרות שדבר תורה מעות קונות אבל מילי בעלמא לכאורה צריך שטר, שיהיה לקניין על מה לחול.

    ולענ"ד היו צריכים לעשות שטר ממש מסודר מה המוכר מוכר ומה הקונה מקבל בתמורה, אח"כ לחתום, ואח"כ לעשות קניין סודר, במנא דכשר למקנא, ואח"כ להעביר את התמורה.

    הקניה הנ"ל היא רק בדיבור בעלמא ויש בזה חסרונות היו צריכים להתייעץ עם משהו שמבין בחושן משפט איך עושים דבר כזה.

  3. 9

    אמן שהערבי הזה ימות והילד יבריא

  4. 8

    זה מאד מזכיר את הקול של אבי בן ישראל

  5. 7

    הוא גם קנה וגם קיבל כסף ??? איזה עסק !!??

  6. 6

    אחחחחחח, זה אדיר!

  7. 5

    אם הוא קונה את המחלה – הוא לא אמור לשלם? למה משלמים לו?

  8. 4

    זה לא ילד.
    שה ישלח לו רפוש בכל רמח איבריו ואריכות ימים ושנים אמן.
    שהכל ילך על הערבי

  9. 3

    יוסף זה נראה שאם היו מציעים לך את העסקה הייתה מאד שמח…..

  10. 2

    ה ירחם
    הבחור בן 30 עם 4 ילדים נפטר היום